Sebelum
saya memperkenalkan kaedah sifir di jari kepada murid-murid saya ini, pada
kebiasaanya mereka agak pasif semasa sesi pengajaran dan pembelajaran
berlangsung. Namun setelah mereka mempelajari kaedah :sifir di jari”, kelihatan
mereka agak ceria dan memberi penumpuan semasa sesi pengajaran dan pembelajaran
terutama dalam tajuk fakta asas darab.
Murid-murid ini begitu teruja untuk
menjawab soalan-soalan berkaitan fakta asas darab apabila saya mengadakan sesi
kuiz di dalam bilik darjah. Kebanyakan murid mengangkat tangan dan meminta saya
memilih mereka untuk menjawab soalan yang saya ajukan. Keadaan ini memberikan
respon yang amat baik dalam meneruskan aktiviti pengajaran dan pembelajaran
pada masa akan datang.
Pada pendapat saya, keadaan ini
berlaku kerana pada mulanya murid berasa kurang yakin dengan diri sendiri
kerana tidak dapat menjawab soalan berasaskan darab. Setelah mereka dapat menguasai
kaedah fakta asas darab, keadaan mula berubah di mana mereka merasakan bahawa
darab merupakan sesuatu yang tidak lagi sukar. Ini membuatkan murid-murid
berasa lebih yakin di dalam bilik darjah.
Untuk membentuk suatu suasana yang
aktif, keyakinan diri murid perlu dibentuk terlebih dahulu dan melalui
keyakinan inilah murid akan cuba menumpukan perhatian terhadap pembelajaran
seterusnya melibatkan diri secara aktif dalam sesi pengajaran dan pembelajaran.
No comments:
Post a Comment