Kanak-kanak itu ibarat bekas yang kosong dan guru berperanan untuk
memenuhkan bekas tersebut dengan ilmu pengetahuan. Guru juga berperanan untuk
membimbing kanak-kanak untuk menghadapi cabaran pada masa hadapan. Seharusnya
kanak-kanak belajar melalui pengalaman dan membentuk ilmu pengetahuan
berdasarkan permainan dan eksperimen dan tidak bergantung sepenuhnya dengan
guru. Guru hanyalah seorang fasilitator yang akan memantau perkembangan
kanak-kanak dalam mempelajari sesuatu konsep.
Menurut pandangan konstruktivime, kanak-kanak membina pengetahuan
barunya dengan sendiri dengan menyesuaikan pengetahuan sedia ada. Melalui
konsep konstruktivisme ianya mungkin akan sedikit sebanyak membantu
menyelesaikan masalah yang dihadapi dalam pendidikan matematik masa kini.
Matlamat pendidikan matematik adalah untuk melahirkan warga yang bukan sahaja
berupaya untuk mengaplikasikan apa yang mereka telah pelajari dalam situasi
dunia sebenar tetapi juga berupaya menyelesaikan masalah yang belum pernah
mereka temui sebelum ini.
No comments:
Post a Comment